zondag 20 oktober 2013

Intervieuw met Freshman Marlou Peters in de States.






Wie is Marlou Peters, vertel wat van je zelf zoals Familie waar kom je vandaan, hoe ben je in contact gekomen met basketbal en je toekomstvisie.
Ik ben Marlou Peters en ik ben 19 jaar. Ik kom uit Nijmegen en op dit moment woon ik in Quincy Illinois. Afgelopen juni ben ik afgestudeerd van het Johan Cruyff College in Nijmegen. Daar heb ik marketing en communicatie gestudeerd. Mijn broertje heet Daan en hij speelt ook basketbal. Hij speelt in het u20 team van Wildcats en speelt op dezelfde positie als ik.
Hoe ik in aanraking ben gekomen met basketbal. Op de basisschool boden ze 20 weken lang basketbalclinics aan na school. Ik had me toen daarvoor opgegeven. De trainers waren Sigrid Sinnema en Frank van Hooijdonk. Na een paar weken vond ik het eigenlijk niet leuk meer. Ik vond basketbal helemaal geen leuke sport. Maar ik had me opgeven voor die 20 weken dus die heb ik ook afgemaakt. Aan het einde van die 20 weken mochten we meedoen met een toernooi bij wildcats omdat de club 12,5 jaar bestond toen. Ik ben daar toen geweest en toen vonden ze dat ik talent had en of ik bij het u12 team wilde komen spelen volgend seizoen. Ik moest daar toch wel over na denken en toen heb ik 3 proeftrainingen meegedaan en vond ik het toch wel erg leuk! Zo zie je maar weer dat dingen kunnen veranderen!
Wat ik verder met basketbal is dat ik wil spelen voor een NCAA  1 college team en in de WNBA!
Ik wil later een eventplanner worden. Evenementen organiseren of producten promoten. Op dit moment studeer ik business en daar leer je heel veel hoe een organisatie of een bedrijf in elkaar steekt.
Speel je nu bij Rhode Island zoals eerder de verwachting was.
Op dit moment zit ik niet in Rhode Island. Dat was wel de bedoeling maar door omstandigheden ging dat helaas niet door. Ik zit nu in Quincy Illinois op het John Wood community college. Op dit moment zitten we al op de helft van het eerste semester. Een semester bestaat uit 16 weken. Ik sta er goed voor gelukkig. Als ik lager dan een C gemiddeld sta voor elk vak aan het einde van het semester mag ik volgend semester niet trainen en spelen. Het is een stuk strenger dan in Nederland. Ik heb maar 10 lessen in de week. Maandag en woensdag maar 2 en dinsdag en donderdag had ik 3 lessen. Op de vrijdagen hebben we geen school. Ik ben al om half 8 op school en meestal zijn mijn lessen afgelopen rond 12.15 of 12.50. Daarna moet ik trainen en hebben we een studie uur. Daarna gaan we naar huis en heb je een vrije avond om te rusten of huiswerk te maken.

John Wood Community College basketbal Dames team.

The John Wood Lady Trail Blazers.




Ben jij nu ook een van de Lady Trail Blazer.
Ja, dat ben ik zeker! Mijn team bestaat uit 16 meiden!

Ben je al gewend en gesetteld (voel je al thuis) daar in de USA,
Ja, inmiddels ben ik wel gewend. Ik ben er nu ongeveer 2 maanden en dat ging heel snel voorbij. Ik moest wel enorm wennen. Het verschil is ook erg groot. Niets is te vergelijken met Nederland en je woont nu ook in een ander land. Het gaat natuurlijk met ups en downs maar het gaat nu erg goed en ik heb het erg naar mijn zin!
Hoe zijn de trainingen gepland rondom je studie daar op college,
Ik heb in de ochtend les. Op maandag en woensdag om half 10 en dinsdag en donderdag begin ik om 8 uur. En we trainen rond 1 uur of half 3 dus voornamelijk in de middag. Het sluit prima op elkaar aan. Hier is wel zo dat school voor gaat. Je moet goede cijfers halen om te mogen spelen dat houden ze wel in de gaten. We hebben na de trainingen ook altijd een studie uur met het team waarin we dan huiswerk maken.

Wat ga je er meer mee op schieten dan al de trainingen bij de clubs in het verleden waar je bij hebt getraind en Nationale team trainingen,
Dit is sowieso al een hele ervaring opzich en Amerika is natuurlijk wel het basketballand! Ik leer hier heel veel. We trainen ook op positie en op snelheid. Verder leer je natuurlijk ook weer nieuwe aanvallen, oefeningen en verdedigingen. Elke coach heeft een andere visie en wil je anders laten spelen. Ik merk zelf wel dat ik beter word. Je moet ook harder zijn want die meiden tonen hier  No Mercy zoals ze dat hier zeggen. Je moet hier vechten voor je plek en elke training hard werken. Ik verwacht dat ik harder en sneller word. Ze hebben hier ook wat andere regels zoals de 24 seconde klok is hier 32 seconde en ik speel 2x 20 min ipv 4x 10 min.
Hoe zwaar zijn de trainingen tegen die hier in Nederland en wanneer en hoeveel train je,
De trainingen zijn hier fysieker, sneller, intenser en zwaarder. Vooral in het begin deden we heel veel conditionele oefeningen om klaar te staan voor pre season. Daar heb ik zeker een voordeel mee nu want we rennen nog steeds veel en ik hou het langer vol in de wedstrijden. Alles moet ook heel hard gaan. Ze zeggen hier als je denkt dat je hard genoeg traint is dat niet genoeg je kan nog harder. Ze zijn hier veel strenger daar het om de eer van het John Wood community college gaat wat we hoog moet houden
Ik train elke dag behalve op zondag. Dus meestal train ik 5/6 keer in de week en dan wedstrijden. We hebben meestal 1 dag geen training. Ligt eraan hoe het uitkomt. 3 keer in de week hebben we nog gewichten erbij. Dan trainen we 2,5 uur en de andere dagen zijn normale trainingen van 2 uur.
Wat merk je in de verschillen met college in vergelijking met je laatste teams de Black Eagles, Batouwe en Wildcats (dacht ik dat je toch ook bij Wildcats hebt gespeeld, hoelang want dit weet ik niet).
Bij Wildcats ben ik begonnen daar heb ik 3 seizoenen gespeeld. Daar heb ik leren basketballen. Het niveau was eigenlijk gewoon meer voor de lol/plezier. Amateur niveau en om te leren basketballen. Daarna ben ik naar Batouwe gegaan. Daar heb ik 4 seizoenen gespeeld. Dat waren echte prestatie teams. We trainden veel en hard. Daar heb ik eredivisie gespeeld dus het niveau was een stuk hoger. Bij Black Eagles heb ik 1 seizoen gespeeld. Daar heb ik het erg naar mijn zin gehad. Daar heb ik eredivisie en promotie divisie gespeeld. Dat waren ook prestatieteams en we trainde er ik ook veel  voor de U20 eredivisie competitie. Maar wat ik hier in Amerika merk is dat we nu eerder trainen, vaker, langer en harder trainen. Hier is alles veel beter geregeld. We krijgen kleding, vervoer is geregeld, hotel en eten word geregeld. De trainingen zijn ook heel anders en iedereen ziet elkaar als familie. Je moet elkaar helpen als er problemen zijn binnen maar ook buiten het veld.
Wie is je coach??? En wat kan je over hem vertellen,
Ja, mijn coach is Norman Rodriguez. Ik vind hem een fijne coach. Hij schreeuwt als het nodig is, legt dingen rustig aan me uit en hij is ook positief en zegt ook als je het goed gedaan hebt. Dat vind ik wel fijn om te horen.
Heb je al zaken geleerd van de coach die zeer nuttig waren en verbeteringen heb gebracht in jouw spel,
JA, we hebben veel op snelheid getraind, veel center moves gedaan en fysieker-sterker geworden in ons spel.
Hoe zijn je teamgenoten, nog ervaren speelsters die je helpen om beter te worden,
Ik ben een freshman dat is een eerste jaars en een sophomore is een tweede jaars.
Ja, er zijn een paar meiden die hier voor het 2de jaar zijn en ze helpen me met de spelletjes en ze leggen mijn oefeningen uit en geven me tips. Verder zijn mijn teamgenoten aardig. Ze staan voor me klaar en zijn ze bereidt om me te helpen. Ze hebben zelfs voor mijn verjaardag een feest georganiseerd!
Hoe was het tot nu toe qua wedstrijden en waar staan jullie qua stand en welke divisie spelen jullie daar(eredivisie-Rayon/provincie of anders),
Ik speel in de NJCAA  divisie 2. Dat is voor de junior colleges ( community colleges). We zitten nu in pre season dus we hebben tot nu toe alleen oefenwedstrijden gehad. 3 gewonnen van ons eigen niveau en 3 verloren van teams dat in een hogere klasse spelen. In november starten de echte officiële wedstrijden!
Hoe was dat afgelopen zondag 6 Oktober, ik begreep 3 wedstrijden op een dag.
Dit was een toernooi want het seizoen is nog niet begonnen. We zitten nu in pre season. We waren met 15 meiden en eerste wedstrijden speelden er 8, tweede wedstrijd speelden de andere 8 en laatste wedstrijd speelde iedereen. Dit toernooi was is Kansas City en dat was best ver van ons vandaag dus we gingen een dag eerder en sliepen in een hotel.
Waar woon je en ben je er alleen of heb je teamgenoten in de buurt zitten,
Op dit moment woon ik nog steeds bij een teamgenoot en haar ouders in. De bedoeling is dat we binnenkort gaan verhuizen naar een eigen huis met dezelfde teamgenoot waar ik nu woon en 2 vriendinnen van haar. Maar tot nu toe woon ik nog steeds bij mijn teamgenoot en haar ouders.
Waar Hoe verplaatst je jezelf, ik zag dat je je rijbewijs hebt gehaald in 14 december vorig jaar, rij je ook in een auto daar of met bus-fiets,
Ik heb wel mijn rijbewijs maar ik mag hier niet rijden vanwege verzekering en allerlei regels. De bus wordt hier erg weinig gebruikt maar het openbaar vervoer is hier heel slecht. Rijden weinig bussen dus die gebruik ik niet. Fietsen is hier gevaarlijk want ze hebben niet echt een fietspad. Maar als ik naar school moet rijd ik met teamgenoten mee. We zijn een ‘’familie’’ en dan moeten we voor elkaar zorgen.
Hoe is de teambilding en voorbereiding verlopen op je seizoen.
We hebben allerlei dingen gedaan voor de teambuilding . We hebben 3 weken geleden een fun week gehad. Dat was voordat de officiële trainingen begonnen. We hebben frisbee golf, laser-tag, beach volleybal, speurtocht gedaan en we zijn naar een professionele honkbal wedstrijd geweest van de ST Louis Cardinals. Verder eten we weleens gezamenlijk en we zijn ook een keer naar de film geweest. Ook op de dag dat ik aankwam hadden we een teampicknick en zijn we als team gaan gaan tie dyeen, wat inhield je legt knopen in een wit T-shirt en die doop je in kleurstoffen. Je laat je t-shirt eerst dan opdrogen, dan haal je de knopen er weer uit en was je je T-shirt uit. Zie voorbeeld.


We hebben veel leuke dingen gedaan om elkaar beter te leren kennen.
Wat mis je als eerste daar in de States op college(thuis, Hollands eten, Ouders/vrienden).
Wat ik als eerste miste waren mijn ouders, mijn broertje, mijn hond en natuurlijk mijn vrienden!
Ook mis ik het Nederlandse eten. Hier eten ze heel veel kaas! Overal wordt kaas opgedaan om gek van te worden! Oja en veel hamburgers! Geef mij maar gewoon aardappelen vlees en groente gemaakt door mijn moeder!
Hoe vaak spelen jullie games en moeten jullie ver reizen voor je games te spelen daar in the USA,
Dat verschilt. In pre season hebben we elk weekend een dag waar we 3 wedstrijden hebben. Maar gedurende het seizoen kunnen we weleens 2 of 3 wedstrijden in de week hebben. Dat verschil per week. Het verste dat we moeten rijden is 6,5 uur. De afstanden zijn erg groot. Het dichtstbijzijnde is volgens mij 2 uur. Ik speel voornamelijk in mijn eigen staat of staten rondom Illinois.
Ben je voorgesteld daar op collega aan de lokale pers,
Ik ben wel voorgesteld aan iedereen op school en heb een rondleiding gehad maar ik ben niet voorgesteld aan de pers.
Hoe zijn de fans en bewoners in de plaatst waar je op collega zit.
De mensen zijn erg aardig hier en ze zijn heel geïnteresseerd. Iedereen kent mijn school ook. De fans zijn ook heel aardig ze proberen er elke thuiswedstrijd bij te zijn als ze kunnen. Ook zijn er ouders die bijna elke uitwedstrijd meegaan. Ik hoorde dat we gemiddeld 500 mensen publiek hebben voor een thuiswedstrijd. Ik speel op een community college dus dan vind k dat best nog wel veel. Al helemaal vergeleken met Nederland.
Wat doe je in je vrije tijd zoal, ga je naar andere sporten bijvoorbeeld of op stap met teamgenoten,
Ja, ik ben een keer naar een american football wedstrijd geweest, ik ga veel met een klasgenoot om en ze liet me haar woonplaats zien. Ik ga misschien nog een keer naar Kansas City en buiten de teambuilding en trainingen vind ik het ook weleens lekker om gewoon even lekker niks te doen.
Wat zijn de doelstellingen voor jou maar ook voor je team qua basketbal.
De doelstelling is natuurlijk kampioen worden van onze competitie en dan door te gaan naar de finales waar alle regio’s bij elkaar komen!
Mijn eigen doel dit seizoen is genieten en van elke minuut het beste te maken en mijn best doen.


Beste Marlou namens mij ...  The  Handyman  dank ik je voor dit interview
voor LuluHoops  site.
Ik wens je tevens veel succes in november met de basketbalcompetitie daar in de USA als Lady Trail Blazer.



Door    The  Handyman  .....   MvR.



 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten