dinsdag 13 oktober 2009

Groeten uit .... deel 3

Hi allen

Het heeft even geduurd voordat het 4e bericht uit Adana getikt kon worden. Misschien vreemd maar ik heb het druk gehad. Is het niet met de wedstrijden en alles er omheen dan is het wel met het aan het zwembad liggen. Inmiddels zijn we in de beslissende fase van het tournooi beland. Gisteren kreeg ik al laatste poulewedstrijd Turkije – Polen. Moet zeggen dat the toch een belevenis is hoor een wedstrijd doen voor een uitverkocht huis, 2500 gillende, schreeuwende en zingende Turken (voor diegene zie wel eens in Martiniplaza zijn geweest…dat is er niets bij). Bijkomend probleem was dat ik me eigenlijk hondsberoerd voelde.

Ik heb het sommige van jullie al gesmst maar sinds gisteren ben ik verkouden (#$&^^$##-airco’s hier) Gisteren had ik daar ook nog koppijn en een keel als een grove rasp bij. Kon bijna niet praten, leuk als je je verstaanbaar moet kunnen maken in een hal waar een geluidsniveau heerst van een opstijgende Boeing naar 4 tafelofficials waarvan er eigenlijk maar een echt Engels praat. De andere drie spreken wel wat Engels maar komen niet verder dan Hello, how are you en I’m fine. Kan het ze ook eigenlijk niet kwalijk nemen wat ik kom in het Turks niet eens zo ver (Hasan, HELP!!!!!)

Maar goed, heb me vind ik zelf kranig door die wedstrijd geslagen. Gelukkig had ik een goede crewchief (Max Kindervater, in mijn ogen dé beste rolstoelref die er in Europa is) waarvan ik weet dat die alles ziet en een zo’n wedstrijd perfect in de hand kan houden, als het moet helemaal in zijn eentje (wat gister ook wel een klein beetje zo was). Maar goed, na die wedstrijd ben ik meteen mijn bed in gerold. Heb mijn sheets en spullen bij de eerste de beste collega commissaris gedumpt en ben naar boven gegaan. Heb me niet eens druk gemaakt over mijn game report dat ik eigenlijk meteen na de wedstrijd moet maken en inleveren en ben meteen gaan slapen met een cocktail van medicatie, iets om de hoofdpijn weg te krijgen, iets om mijn luchtwegen open te krijgen en iets om mijn keel te verzachten. Misschien niet goed maar ik wilde perse voorkomen dat ik me vandaag zo beroerd voelde dat ik een eventuele QF niet zou kunnen doen.

Gelukkig heeft de cocktail gewerkt en heb ik 12 uur achter elkaar geslapen. Voel me nog niet geheel top maar de barstende koppijn is gereduceerd tot een zeurende pijn ergens achter in mijn hoofd, de verkoudheid tot wat snuffen en de rasp in mijn keel tot een klein stukje fijn schuurpapier. Het enige probleem is dat ik me nog wel de pestpokke hoest. Moeders en broertje weten dat constant hoesten een dodelijk effect heeft op mijn spieren omdat ik deze op een gegeven moment niet meer ontspannen kan krijgen en dat ik daardoor erg moe wordt. Helaas is een van de twee doktoren die we in de IWBF-crew hadden net terug gegaan naar Nederland en heb ik aan de andere niet wat dat betreft. Max is orthopedisch chirurg dus al ik een been afgezet wil hebben of zo kan hij dat prima. Voor medicatie tegen het hoesten moet ik dus niet bij hem zijn. Gelukkig zijn er hier mensen die een mobiele apotheek bij zich hebben en wordt dat probleem straks voor mijn wedstrijd opgelost. Goed, even terug naar het tournooi.

Diegene die het tournooi volgen via de live-stats op www.iwbf-europe.org zullen weten dat Nederland op het randje balanceert van degradatie naar de B-poule. Ze spelen in de eerste wedstrijd van vandaag om 14.30 uur (13.30 uur bij jullie) tegen Zweden. Verlies in deze pot betekent automatisch degradatie naar de B-poule omdat de laatste twee ploegen van dit EK degraderen. Moet eerlijk zeggen dat ik verwacht dat Nederland het niet gaat redden. In de andere poule gaan Belgie en Zwitserland vechten om degradatie te voorkomen. Verwacht dat Belgie het gaat halen. Zou het ze ook gunnen omdat ze een goede ploeg hebben die alleen erg jong en onervaren is. Als de Amerikaanse coach het voor elkaar krijgt in de A-groep te blijven èn het voor elkaar krijgt deze groep bij elkaar te houden dan is dit echt hét team voor de toekomst.

Dan de QF. Kunnen interessant worden. FRA-ITA, GB-DUI, ISR-TUR (!!!!) en SPA-POL. Ik heb samen met Saskia GB-DUI die toch wel als basketballtechnisch de zwaarste wedstrijd gezien wordt. Er zal door de refs een hele strakke lijn aangehouden moeten worden om deze twee fysieke teams in het gareel te houden.
Oke, voordat ik dit boekwerk af ga sluiten ook nog maar even een stukje cultuur. Heb gisteren met Sas en de vrouw van Ron Coppenrath een rondrit door Adana gehad. Bekam (spreek he uit als Beckham, het zal jullie niet verbazen dat ik hem David noem), een Turkse jongen die een tijd in Nederland gewoond heeft en daardoor goed Nederlands spreekt, had dit geregeld. Alleen jammer dat hij zelf niet mee kon waardoor we een chauffeur meekregen die geen woord Engels sprak en het woord rondrit wel erg letterlijk nam. Met andere woorden; we zijn letterlijk met hem door Adana gereden.

Op een gegeven moment hebben we hem gelukkig nog wel zover kunnen krijgen om te stoppen bij een theehuis maar daarna was het echt rechtdoor naar huis en kantoor, in dit geval het Hilton. Goed, niet helemaal wat ik in gedachte had maar de jongen in kwestie deed zijn best. Kan in ieder geval zeggen dat ik Adana heb gezien. Dat dit voornamelijk door een autoruit is mag de pret niet drukken. De moskee en de dic htbij liggende bazaar heb ik nog steeds niet gezien. Ga proberen dit echt nog te doen de komende twee dagen maar vraag me af of het ook echt gaat gebeuren. Merk dat langzamerhand mijn energie level begint te dalen , het zal er dus maar een beetje aan liggen welke wedstrijden en op welke tijdstippen ik krijg. Vanavond in ieder geval geen tijd. Er staat een gardenparty op het programma, pak en stropdas verplicht!!! Geloof dat de gouverneur, de burgemeester en een aantal geestelijken aanwezig zullen zijn. Ben benieuwd! Vooral met de aanwezigheid van de Imam ben ik erg blij. Hij is nog steeds niet op vakantie (ben de laatste 3 nachten om 5.00 uur van hem wakker geworden) dus van de kant van Hasan hoef ik niets te verwachten. Ga hem nu maar zelf vragen of het geen goed idee is als hij morgen en overmorgen en vrijdag vrij neemt. Lekker een lang weekeindje centerparcs of zo (grapje Hasan.) Goed, ga zo eens omkleden. Heb met Sas om ongeveer 15.00 uur afgesproken om naar de hal te gaan. Van daar uit kan ik deze mail ook naar jullie versturen. Heb in het hotel nog steeds geen I-net. Weiger nod steeds pertinent om bij te dragen aan de goldcard van kindje Hilton. Tot het 5e bericht.
Groeten, Michel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten