zondag 23 juni 2013

Palais Des Sports .. Saint Sauveur .. Lille ...




Wat zegt zo een pakkende kop jullie ...... niets veel denk.
Als ik vroep op pad ben om LIVE ... aanweezig te zijn in Lille ... Frankrijk waar de wed. van
Groep E .. plaats vinden is voor mij en mijn partner de eerste keer dat we Live getuige zijn
van zo een gebeurtenis.
Als mijn Dommm... Dommm .... het op laatste stuk begeeft ..... en gizzzzzzzz zit op de
Le pereferrikkee .. le Lille du otoooooo mottorway .... dan is het ouder wets adfslaan en de kaart lezen
en onze intuitie was niet verkerd waar we zo 15 min. Palais Des Sport  .. zaten.
Ikke ken Frans ... and Frans kent mij ook niet en dus .. la qui ... la qui ... and yesss ... yesss ....
er is maar een taal nie waar en dat is Le EuroBasket 2013 ... Woooooomennnn ....    dan kom je wel ver
toch ....  Waar we binnen kwamen is de tipp off al lang een feit tussen Slovakije tegen Italie

Wij van heen en weer ... niet daar zitten .... en ook niet hier zitten .. en Noooooo Fotttooosss please
eeggg .. Sir again noppee Photoossss and filming please ....
Ach ........ er loopen meer securite .. du  sportfief  ... dan fans en liefhebbers er zijn.
Het is belachlijke voor woorden dan de fans geen foto`s mogen maaken van het momment
in hun leven dat ze getuige zijn van een mooie geschidenis.

Dat er geen beelden mogen gemaakt woorden van de wed. en de spelers op het veld
dat is begerijpelijk .. als je geen pers bent .... maar van de tribunes .. vlaggen .. atmosfeer ....
zien en gezien woorden ...... dat is toch reclame voor dames basketball lieve FIBA ????

Iedereen heeft 15 euro per persoon betaald om er in te mogen en zo belet je
FIBA en de organiserende comitee daar ... de vrijheid van meenings uiting en vrijheid van
vergaaren van nieuws en feiten.

Als je niet betaald hebt .. is een andere koek of als je niet als pers daar rond hangt en je maakt fotos
en beelden ..... is begerijpelijk als je dat op de internet zet.
De copy rigts .. is begerijpelijk als er geen toestemming is van FIBA.

Maar je kan niemand verbieden om een momment opname te maaken op de tribunes en zo
je deze ervaaring eeuwig vastlegt voor je na zaaten.
Dit is belachelijk van de plaatselijke organiserende delegatie waare ze dus onder FIBA vallen.

Waar ik me toe leg om de strijd tussen Slovakije en Italie te volgen zie ik met mijn oogen
dat het gelijk op gaat daar in Plais Des Sports .... beide ploegen kunnen het ritme niet vinden
en dat heeft de oorzaak dat de 3 reeeeking jonge freule la blonde en brunette  .... er een potje van maaken
zien de handje vol toeschouwers .... dat er geflooten word om de 8 sec. in een aanval
en dat komt de fysiek spelende Italie ten goede die toch daar geen voor deel konden uit haalen
en dat uit zich in de standen van de kwarten daar.
1è kwart --- 12 - 10 voor Italie ne  2è kwart --- 10 - 8 voor Slovakijke

Toch is het vreeslijke om te kijken naar drie freeeking zebra`s die de wed. niet aan voelen en wed. kapot fluiten. Hier kom ik niet voor om te zien dat 3 jonge vrouwen in hoofd rol spelen.
Dit komt deze wed. niet ten goede vrees ik in me gedachtens voor de tweede helft daar en waar
de fans zich af vraagen waarom ze 15 euro`s per pers. betaald hebben om dit te zien daar
beneden op het parket ... als ze zich niet gaan bedenken in de rust.

Waar ik op tribunes zit ...wat half leeg is ..... zit twee rijen achter mij The Bobo van Fiba die deze
freeeeeeeking zebra`s gade slaagt en die hoort mij ook luid en duidelijk ... waar ik roep ...

.... reffss... please ... we played 4 min. game now and .. there are 8 fouls on the bord  ....
please .. let the team`s play ...

hmmmmmmmmmmm .....   of er iemand luisters ... is maar de vraag maar mijn lede oogen kunnen dit
niet aan zien en probeer rustig te blijven en ik kom hier om top basketball te zien en deze fouten
festijn in de derde kwart komt nog maals fysiek spelende Italie tegen moet en ze winnen de
derde kwart met  20 - 9 en zo een solide bassis hebben voor de overwinning en toch is Slovakije
debet aan deze stand waar ze zelf te veel ballen weg gooien en fysiek te kort komen.

De kleine rust  tussen de kwarten heeft de coach van Slovakije een geweldige pepp tolked
gehouden en zien we in de vierde kwar een geweldige comme back van Slovakije en waar ze
tot 4 p. terug komen in deze wed. is er telkens een .... tuuutttt .... tuuuttttttteee .. en nog eens
tuuuttteeeee ... is een van de freeeeeking zebra `s ... die iets ziet.

Tot op dat momment in deze wed. was ik geduldig .... wou het positief zien .... maar als we
iets van 6 min. gespeeld hebben in deze wed. en in laatste kwart .... we zo ongeveer
3 min. en nog wat te spelen hebben ....... zie ik 9 fouten op het bord .... het was 5 - 0
tegen Slovakije ... en in mum van tijd hebben ze dat recht getrokken .....tuuutttee .. tuutteee ...
en nogs een tuuttteeeeee .... 5 - 4 .... omdat ze weten dat ze beoordeeld woorden en er een
scheeve verhouding was op het bord op fouten 5 - 0  nog 3 min. en nog wat spelen .

Hier heb ik geen woorden voor . Spelen deze jonge freeeeking zebra`s een Europees Kampioenschap
of doen dat de team`s   ...... i can`t watch this anymoore ......
ben ik opgestaan en weg gegaan uit de zaal en ben buiten geloopen.
Heb dus laatste 3 min. van deze wed, niet gezien en wat ik jullie kan zeggen is dat de 4`w kwart
gelijk is geeindigd met 18 - 18  maar Italie won dus deze wed met  58 - 47.




Waar na de inwendige mesn gevuld te hebben ... had wat broodje pinda kaas gesmeerd thuis
en wie is nou niet grooooooot mee geworden ... toch ...
was het wachten voor de wedstrijd  tussen Turkije tegen Zweden. Als ik dan de tribunes aan een kant wel vol zie loopen
met de geel blaauwe fans van Zweeden ...... en aan de linker zijde van hun op dezelfde
tribune kant de uitzinning fans van Turkije en de sfeeeeeeeeeeer ...... majestieussssssssss ..
wat een herrrie ... wat een kabaaaaaaaaaalll .... tijdens de warming up van de teams voor
de wedstrijd al waar de beide kampen warm liepen op de tribunes voor deze treffen
waar Zweden toch met hun imponerende optreden tot dus ver hier in Frankrijk een misschien
mommentum creerden of het ook mogelijk was om van Turkije te winnen.

The Champ is naar huis en The runner up ... Turkije neemt de honeurs waar en iedereen wilt
natuurlijk winnen van ackting finalist  off the final .
De eerste kwart is voor Turkije waar zij hard beginnen in het begin en duidelijk laaten zien dat zij
niks cadeau weg geven maar toch tegen het einde van de kwart door 3 tal dubieuze call`s van de
3 freeeeking zebra`s Zweden dichter bij zien komen en 17 - 16 deze kwart winnen.

Ik wil  het niet over hebben ......... maar ik kan er niet om heen. tot aan 2 en halve min.
spelen in de eerste kwart was het 5 - 0 fouten op het bord en dat tegen Turkije ......
de kruciale was tegen het einde van deze kwart waar de center van Turkije in aanval
dat was The Q off Turkey ..... vast gehouden word door twee spelers van Zweden ...
na dat zij schreen had gezet en af wilde rollen ... zij werd aan beide armen getrokken en naar
beneden een Ippon worp .... gesmeten werd ..... en een van de speelsters  van Zweden de keel
van Q vast pakte .. waar 2 freeking zebra`s aan die kant was ... iedereen op de tribunes zagen
het allemaal en die twee freeeeking zebra`s niet en tuuuuuuuttttt ......  die twee fluiten een
aanvallende fout .......................   je moet heel erg sterk zien om Q omver te werpen .... laat staan
dat je dat met zijn tweeen doet in zo een fase in deze wed.

Laat maar aub. daar heb ik ook geen woorden voor ..... moet ook wel vertelen dat de freeking zebra`s
in de tweede helft beter flooten bij vlaagen.

Dit gezegd hebbende is de tweede kwart het zwaarst voor Turkije waar de schooten buiten af niet
vielen en zij bleeven schieten buiten de parameter en de drie punters ... open drie punters vielen niet
waar coach van Turkije bleef hamerren op die schooten waar onder het bord Nevriye Yilmaz
heer en meester was samen met Q ..... werd het niet gebruikt en zo kon fysiek spelende Zweden
bij bleven in deze kwart en toch door slimme spel en wed. aan voelen van de beide point guard van Turkije
Birsel Vardarli en Isil Alben ... de verd. dicht hielden en Zweden niet voorbij lieten en is de tweede kwart
voor Turkije met 14 - 10.

De befaamde derde periode waar Isil Alben en Birsel Vardarli waar ze wel naar de ring gingen
en met de paasses strooiden en assist af gaven op het aanvallende bord ... is toch er over
gesprooken om toch die ring op de zoeken. Toch waar noodig was .. waaren de drie punters die
wel vielen van Birsel Vardarli en er een curiciaale van Isil Alben waar bij ook Esmeral Tuncluer
de kleine ervaaren off guard van Turkije .

 Daar breek het verzet van je tegenstander waar Zweeden als ik me niet vergies al 5 min.
lang 2 puntjes maar gemaakt en zo wint Turkije de derde kwart met 24 - 11 en is eigenlijk
deze wed. al gespeeld en is de vierde kwart een formaliteit waar bij de jonge meiden van Turkije
noodige minuuten maaken en toch deze voorsprong in tackt houden en dat zegt ook wat over
de breedte van de bank van Turkije en is een feest voor oogen om te zien hoe een jonge
speelster als Aysegul Gunay .... 20 jaar pas .. hoe zij op dit niveau minuuten maakt en ervaaring op doet
en zij laat zien dat zij het waard is om hier op parket te staan.

Aysegul Gunay .. die kennen wij hier in Nederland van twee en drie jaar terug waar zij met
eerst met de U18 Nationaale ploeg van Tur. hier was om te sparren met onze meiden van
U18 en U 20  van toen en dat was ..... zo iets van 4  jaar terug waar ik en Jaap en twee
turken busjes ... waahhahahahahahahah  
kris kras door Ned. heen crossden  en zo twee jaar terug was zij ook al hier in Ned. met de U 20 ploeg van Turkije  waar ik  van uit  onze bond deze ploeg mocht begeleiden en waar zij ook toen tegen onze U 20 meiden  kwamen sparren .

Het doet me genoegen om te zien dat zo een getallanteerde speelster volwassen zie woorden
en waarbij ik haar als een kleine meid voor het eerst zag en haar nu zie dat zij een volwassen
vrouw aan het woorden en haar op de top Europeese Women Basketball zie hobbellen.
Natuurlijk buiten na de wed. heb ik haar moogen zien en heb haar gesprooken.

Maar dit geld ook voor onze jonge meiden van U 20 ploeg waar ik hun ook als jonge meiden zag
en nu hun ook zie dat zij ook een mooie volwassen vrouwen aan het woorden zijn .
Meiden en  ... als ik maar een zeeeeeeeeer klein beetje geholpen heb om er bij te
zijn toen .... met sparren tegen Turkije ... zo dat jullie een goede voorbreiding konden hebben
voor wat voor spelen dan ook .............. het was en is me nog steeds een waar genoegen.
Ik heb het graag gedaan.

Om toch terug te koomen op deze wed. is dat de vierde kwart de 20 p. voorsprong niet meer
in gevaar kwam en Turkije won deze wed. met 72 - 51 van Zweden.
Op Maandag avond om 20.00h is the clashhhhhhh  .... tussen Spanje en Turkije om de
groeps winst .
Deze wed. gaat  niet alleen  om de groeps winst ........... zo als ik hier onder ook al vermeld heb
waar de winnaar dan de gastland Frankrijk waarschijnlijk gaat ontloopen op weg naar de
halve finales hier in Frankrijk.

Toch aan de andere kant zegt de bestuurder  van de Turkse Basketball Bond en verantwoordelijk
voor de dames tak van die bond .... Julide Sonat ..... zij zei tegen me ....

Spanje ....  zal maar beter uitkijken ...... zal wel hard en zeer moeijlijk worden , maar aan de andere kant
na deze overwinning maakt niets meer uit tegen wie je speelt ... wij hebben laaten zien wat wij kunnen
en je moet van iedereen winnen als je kampioen wilt woorden 

Ik had haar ook effe gesprooken buiten ....... let wel ... buiten de sporthal ...
dank u wel FIBA ................in de strooooooomende regen buiten ......

Op maandag 24 Juni ga ik ook kijken daar in Lille de wed. tussen Spanje en Turkije
Wie gaat er mee ...................    

De laatste wed. tussen Spanje tegen Montenegro heb ik niet gezien. Zij daar in Lille .... veegden  iedereen naar buiten na de tweede wed. daar en zij slooten de deuren en waar deze weer open ging
om 19.00 h en waar bij je weer extra voor moest betaalen a 15 ,- p.p
Daar had ik effe geen zin meer in en kan jullie vertelen dat Spanje deze wed. won
met  66 - 50 van Montenegro.

Waar ik in me atooooooooooooooooooo .. sprong met min partner en eer ouder wets .. kaart lezend
de weg richting huis vond .... was het toch een short cut ..... meteen op de perrefeerrrikke
der snelweg Le Lille richting Gant ....... Gent dus en voor dat ik erg in had was ik in Antwerpen
ring gepasseerd ...ach het is Zaterdag avond en je bent jonggggggggggg ...  eeeehhh grijzzzzzzz
en wild ...... en dus de verkeerde afslag genoomen richting  KINEPOLIS  daar in Antwerpen
waar we nog maals heerlijk hebben gegeten met me partner en een filmpje hebben gepakt
zo als je begerijpt was verryyyy .... verryyy  .. late .... toen we thuis kwaamen.



Door LuluHoops



Geen opmerkingen:

Een reactie posten